על מדידות אור במצלמה
מדידת האור משמשת כאינדיקציה לכוון את הפרמטרים המשפיעים על החשיפה: מפתח הצמצם ומהירות הסגר. בתוך מערכת השיקולים של הצלם בבואו לכוון את החשיפה עליו לדעת האם ברצונו להקפיא את הרגע, להשיג עומק שדה רחב או רדוד, גם אורך המוקד נכנס לשיקולים של בחירת מהירות הסגר.
כשהחלטנו איזה נראות אנחנו מעוניינים להראות בתמונה מודדים אור, ע"י חצי לחיצה על המחשף ובעזרת כווני מפתח הצמצם ומהירות הסגר מביאים את מד האור לאיזון ומצלמים.
עד כאן הכל יחסית פשוט ולאחר תרגול אנחנו שולטים במדידת האור ובחשיפה ומקבלים צילום 'נכון', הצילום ה'נכון' מההיבט הטכני לא תמיד מוביל לתוצאה הרצויה וכדי לעשות שימוש יצירתי במצלמה עלינו להבין איך היא רואה את הנוף או האובייקט המצולם.
הטווח הדינמי של העין שונה מזה של המצלמה, העין בעלת טווח דינמי הרבה יותר רחב מחיישן המצלמה דבר שיכול לגרום לנו למדוד אור בצורה לא נכונה כי אנחנו רואים אחרת.
ברמות הגבוהות של הצילום אנחנו מפתחים התבוננות כפי שהמצלמה רואה את המרחב ומבינים מאיפה למדוד את האור. לידיעה מאיפה למדוד את האור חשיבות מכרעת. כל עוד הפריים שלנו מכיל תאורה מאוזנת אין בעיה למדוד אור כמעט מכל מקום בפריים(אלא אם ישנם גווני לבן או שחור), אבל במקרים רבים הפריים שלנו מכיל ניגוד גבוה בין הבהירים לבין הכהים עד למצב שחיישן המצלמה לא יכול להכיל ניגוד זה והפריים ייצא בהיר מידי באזורים הבהירים או כהה מידי באזורים הכהים דבר שדורש מאיתנו להרחיב את הטווח הדינמי של החיישן כלומר לצלם בשיטת HDR
מה קורה בפריים שיש בו ניגוד גבוה? העין שלנו רואה גם את האזורים הכהים וגם את הבהירים בחשיפה נכונה, לא כך המצלמה, לכן אם מתבוננים ברגישות, מאתגרים את המבט ומנסים לדמיין איך רואה המצלמה אנחנו יכולים לעשות שימוש יצירתי במצלמה
ניקח לדוגמא פריים שבו יש אור וצל, אם נמדוד אור מהאזור הכהה אז האזור הבהיר ייצא שרוף, אבל מה יקרה עם נמדוד אור מהחלק הבהיר? כל האזור הנמצא בצל ייצא כהה עד כהה מאוד ללא פרטים. האזור הכהה ייראה שחור אטום וייצור צורניות מעניינת ודיאלוג חזותי מעניין עם האזור הבהיר, במיוחד אם יהיו אובייקטים ודמויות בפריים באזור הכהה וייצאו כצלליות
לדוגמא:
בצילום שמדידת האור בו התבצעה מהאזור הבהיר, מההר ממול שמואר באור ישיר, החלק הכהה בתמונה נמצא בצל. כמובן שהעין לא ראתה כך כי בחלק הכהה, בצל, ישנם פרטים ואם היינו מודדים אור בצורה לא נכונה היינו רואים בחלק הכהה מרקמים, אור, צבע וכדומה ולכן לא היה נוצר ניגוד גבוה ולא היינו רואים צלליות. חידוד המבט הצילומי, היכולת להתבונן ולדמיין כפי שהמצלמה רואה מובילים אותנו לעשות שימוש יצירתי במצלמה, ממש לפלרטט איתה
דוגמא נוספות למדידת אור מהאזור הבהיר ויצירת צללית באזור הכהה:
מדידת אור מהאזור הכהה – במקרים אחרים, במיוחד בצילום עם אור אחורי, עלינו למדוד אור מהאזור הכהה בפריים אשר מבליט את פנים החלל/האובייקט ויוצר אור זוהר המגיע מהרקע. ניגוד האור בין האזורים הכהים והבהירים תורם לדרמטיות בפריים המצולם. בד"כ אנחנו נמנעים מלחשוף את הבהיר יותר מידי מחשש לאזור שרוף בפריים, אל תפחדו לקבל אזורים שרופים, בסופו של יום אתם נותנים פרשנות מנומקת לתמונה שלכם. דוגמא למדידת אור מהאזור הכהה
השארת תגובה