• Cell Phone Number053-7004255
  • Emailoferbl70@gmail.Com
  • Facebook
  • Instagram
עפר בלנק
  • דף הבית
  • חנות
    • צילום אורבני
    • טבע ונוף
    • מופשט
    • שחור-לבן
    • מבצעים
    • תקנון אתר
  • השירותים שלנו
    • צילום אירועי גיבוש
    • צילום תדמית לעסקים
    • קורסי צילום
    • סדנאות צילום
    • אחד על אחד
    • קורס עיבוד תמונה
    • קורס צילום לבעלי עסקים
  • קורסי צילום וסדנאות
  • אודות
  • מאמרים
  • צרו קשר
  • 0 פריטים₪0.00
  • דף הבית
  • חנות
    • צילום אורבני
    • טבע ונוף
    • מופשט
    • שחור-לבן
    • מבצעים
    • תקנון אתר
  • השירותים שלנו
    • צילום אירועי גיבוש
    • צילום תדמית לעסקים
    • קורסי צילום
    • סדנאות צילום
    • אחד על אחד
    • קורס עיבוד תמונה
    • קורס צילום לבעלי עסקים
  • קורסי צילום וסדנאות
  • אודות
  • מאמרים
  • צרו קשר
עפר בלנק
  • דף הבית
  • חנות
    • צילום אורבני
    • טבע ונוף
    • מופשט
    • שחור-לבן
    • מבצעים
    • תקנון אתר
  • השירותים שלנו
    • צילום אירועי גיבוש
    • צילום תדמית לעסקים
    • קורסי צילום
    • סדנאות צילום
    • אחד על אחד
    • קורס עיבוד תמונה
    • קורס צילום לבעלי עסקים
  • קורסי צילום וסדנאות
  • אודות
  • מאמרים
  • צרו קשר
  • 0 פריטים₪0.00
  • דף הבית
  • חנות
    • צילום אורבני
    • טבע ונוף
    • מופשט
    • שחור-לבן
    • מבצעים
    • תקנון אתר
  • השירותים שלנו
    • צילום אירועי גיבוש
    • צילום תדמית לעסקים
    • קורסי צילום
    • סדנאות צילום
    • אחד על אחד
    • קורס עיבוד תמונה
    • קורס צילום לבעלי עסקים
  • קורסי צילום וסדנאות
  • אודות
  • מאמרים
  • צרו קשר
ראשי » מאמרים » סימולציה וסימולאקרה | מחבר : ז'אן בודריאר
סימולציה וסימולאקרה | מחבר : ז'אן בודריאר

ז"אן בודריאר (1929-2007) פילוסוף של התרבות, פרופסור אמריטוס לסוציולוגיה באוניברסיטה של פריז. עבודותיו הידועות עוסקות בפוסט-מודרניזם ופוסט-סטרוקטורליזם.

בספרו המפורסם "סימלציה וסימולאקרה" טוען בודריאר כי אנחנו חיים בעולם של שכפולים וסימולציות שמקורם אבד או לא היה קיים כלל. הסרט "מטריקס" ממחיש את הגותו של בודריאר ולמעשה רעיון הסרט שאוב מכאן.

להלן תקציר של מאמר מתוך הספר…

סימולציה וסימולקרה

"זה לא שהסימולקרה מסתירה את האמת, זו האמת שמסתירה שאין שם כלום". סימולקרה (=דימוי שמייצג דימוי) זו היא האמת.

מפה וטריטוריה

מציאות נוצרת מחלקים קטנים, מטריצות, בנק של זכרון, והיא יכולה להיות מוצגת באינספור אפשרויות, שלא חייבות להיות רציונליות, מאחר ואין אידאל שאליו היא שואפת.

"משל המפה" של בורחס – הכרטוגרפים של קיסרות שירטו מפה "התואמת את מידת הקיסרות". מפה זו מכסה את כל שטח הקיסרות, כך שמסתירה מתחתיה את הטריטוריה האמיתית שלה, ואף מעלימה אותה. תושבי הקיסרות, כל כך נקשרו למפה, שאיבדו קשר עם טריטוריה האמיתית. הם נקשרו כמו שאנחנו נקשרים למציאות שמייצרים עבורינו.

אך להבדיל מתושבי הקיסרות של בורחס, שם הטריטוריה קדמה למפה, בעידן הפוסטמודרני המפה קודמת לטריטוריה, הכוונה היא ל"סימולקרה" – העתק של דבר שלא קיים במציאות.

זמן הסימולציה מתחיל בחיסול הדימויים.

זה עניין של החלפת סימנים של מציאות במציאות עצמה.

לנבא את אי-ייחס של הצלם

הבדל בין העמדת פנים לסימולציה: הבדל בין העמדת פנים ומציאות הוא ברור, הוא רק מוסווה (הסתרת אמת), להבדיל מסימולציה, כשהסימולטור מפתח סימפטומים "אמיתיים" (יצירת אמת חדשה). למשל, סימולציה של מחלה, כאשר ה"חולה" מייצר סימפטומים אמיתיים של מחלה.

בעולם היפר-מציאותי הגבול בין האמתי ללא אמיתי מטושטש, כאשר לא אמיתי הוא האמיתי.

בודריאר מחלק את הדימוי ל-4 פאזות:

  1. דימוי המשקף את המציאות.  הופעה מסודרת של הדימוי (תצלום).
  2. דימוי מסווה ומעוות את המציאות. הופעה מרושעת של הדימוי (כתבה – עיוות המציאות נעשה בחדר העריכה).
  3. דימוי מסווה את העדר המציאות.  דימוי מראה מה שאין (תפאורה).
  4. לדימוי אין קשר אם המציאות – סימולקרום (קוקה-קולה למשל).

*כשהמציאות היא כבר לא מה שהייתה, הנוסטלגיה מקבלת את מלוא המשמעות.

היפר-מציאותי או מדומה

דיסנילנד זה מיקרוקוסמוס של אמת אמריקאית. היא מוצגת כעולם דימיוני בכדי לתת תחושה שכל שאר הוא אמיתי, כשבעצם אמריקה היא לא אמיתית, אלא היפר אמיתית/סימולטנית. באמריקה חיים בסימולציה תמידית, מנציחים את הסמלים מבלי לשאול האם זה אמיתי או לא. חברה במדינה כזו, יוצרים חברה של הגשמה ולא של ביקורת. היא מייצרת מציאות מתוך רעיונות ולא רעיונות מתוך המציאות. מציאות במובן זה מאבדת את המשמעות שלה.

דיסנילנד היא לא היחידה, לוס אנג"לס מלאה בנקודות כאלו שמזינים את המציאות.

כישוף פוליטי

ווטרגייט, בדיוק כמו דיסנילנד.

בודריאר רואה בפרשת ווטרגייט כאמצעי לשליטה על ההמון לטובת הקפיטליזם: מצד אחד, תקשורת ומערכת פוליטית עובדים על הסתרה או הסוואת סקנדלים פוליטיים (למרות שפוליטיקה זה סקנדל אחד גדול), מצד שני, כשיש סקנדל, כולם פתאום חוזרים לתהליך מחודש של התחייבות מוסרית לחוק.

ניעור החוצן מהסקנדל משקף מחווה לחוק ולסדר (בפרשה ספציפית זהו "גרון עמוק") – עיתונאים מענישים פוליטיקאים שעברו על החוק או פוליטיקאים יריבים מגנים את האשמים שעברו על החוק.

סטרטגיה של המציאות

בודריאר טוען, כי החברה החליפה את המציאות בסמלים ובכך היא מתנתקת מן המציאות עצמה ויוצרת היפרמציאות. המעבר מריאלי להיפרריאלי נוצר כאשר רפרזמנטציה (ייצוג) מפנה המקום לסימולציה (דימוי).

שיתוף:
« הקודם
הבא »
קטגוריות מאמרים
מאמרים אחרונים
  • שקט מצלמים
  • מטיילים ומצלמים עם עפר 2024-2025: מבחר סדנאות צילום בארץ
  • מועדון צילום 2024-2025
  • על רגישות החיישן
  • איזון ללבן בסמארטפון
קטגוריות המוצרים
מוצרים
  • שקיעה של שניים ₪452.00 – ₪1,226.00
  • עגורים גליל עליון ₪452.00 – ₪1,226.00
  • טור עגורים ₪452.00 – ₪1,226.00
  • עגור ושקיעה באגמון ₪452.00 – ₪1,226.00
  • שקיעה באגמון החולה ₪452.00 – ₪1,226.00
השירותים שלנו
  • צילום תדמית לעסקים
  • צילום אירועי גיבוש
  • תמונות למכירה
הסדנאות שלנו
רכישה מאובטחת ועוד …

המחירים באתר כוללים מע"מ
אפשרות לאיסוף עצמי
בהדפסה ייתכנו שינויים בצבעים
הצבעים, כפי שאתם רואים אותם כעת תלויים במסך המחשב שלכם
לתקנון החנות לחץ כאן
למפת האתר לחץ כאן

פרטי התקשרות

עפר בלנק

כתובת אליעד, רמת הגולן

נייד 053-7004255

דוא"ל Oferbl70@Gmail.Com

פייסבוק www.facebook.com/ofer.blanc

אינסטגרם https://www.instagram.com/oferblanc/

כל הזכויות שמורות © לעפר בלנק-צלם
האתר נבנה ע"י בניית אתרים - חברת Go-Digital | עוצב על ידי סטודיו גלקסי
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס